Bildet "Kampen for tilværelsen" av Christian Krogh ble malt i 1890. Det viser en bygate en vinterdag, der en flokk kvinner og barn er stimlet sammen for å prøve å få tak i et stykke brød som blir delt ut fra et vindu. Vi ser liksom et tilfeldig utsnitt av motivet, som om det var et "snapshot". Menneskeflokken fortsetter utenfor bilderammen. Dette er med på å forsterke det realistiske uttrykket i bildet. Bildet er laget innenfor realismen, hvor kunstnerne ville skape debatt, være samfunnskritiske og få publikum til å få øynene opp for negative sider ved samfunnet. De hadde få medier og kunsten kunne brukes slik som reportasjefoto brukes i dag. Publikummet som kom til kunstutstillinger på den tiden, tilhørte borgerskapet, og de visste kanskje ikke engang, eller ville ikke vite om det, at folk i byen deres sultet. De ønsket å se vakre landskapsbilder og interiørbilder og syntes dette bildet var provoserende.
Når vi ser på bildet i dag, uten å kjenne til hvilken samtid det ble laget i, blir vi gjerne slått av det vakre i bildet, de fine blåfargene satt opp mot gulfarger. Vi blir imponerte over hvor realistisk formspråket er, hvor vakkert det er malt.
Omviseren sammenlignet dette bildet med et maleri av Adolph Tiedemann, som også er laget i et formspråk som virker som en fotografisk gjengivelse av virkeligheten. Men vi så store forskjeller i måten å male på. Christian Krogh brukte synlige malestrøk, mens Tiedemann malte med ørsmå strøk slik at fargeovergangene er helt jevne og usynlige. Han komponerte menneskegruppen fint innenfor bilderammen, som et iscenesatt fotografi. Han idealiserte menneskene, for å vise frem noe vi kan være stolt av, den norske kulturen. Vi var fri fra Danmark, men i union med Sverige. Kunsten ble viktig for å finne frem til den norske identiteten. Dette var nasjonalromantikkens store prosjekt.
Omviseren snakket om hvordan all kunst en gang har vært samtidskunst. Kunsten forteller mye om den tiden det ble laget i, samtidig som den forteller om kunstens historie, kunstens ulike funksjoner og kunstnerrollens utvikling.
Christian Krogh var en viktig samfunnsdebattant og ville med dette maleriet få frem urettferdigheten i samfunnet. Tiedemann har også vært svært viktig for Norge, men på en annen måte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar